شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ |۲۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 27, 2024
همایش بیروت

حوزه/ رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان همایش فکری با عنوان چالش ها و فرصت های فرهنگی جهان اسلام پس از طوفان الاقصی در بیروت برگزار کرد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان همایش فکری با عنوان چالش ها و فرصت های فرهنگی جهان اسلام پس از طوفان الاقصی در بیروت برگزار کرد که در آن شیخ ماهر حمود رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت، اسامه حمدان از رهبران جنبش حماس، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی میرزایی رئیس مرکز اندیشه اسلامی المصطفی(ص) و جمع کثیری از نخبگان فرهنگی، علمی، فکری و سیاسی شرکت کردند.

پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، مدیر همایش "دکتر خضر نبها" بر اهمیت برگزاری این همایش تاکید کرد و از رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کمیل باقر برای برگزاری این همایش مهم در پرتو حماسه بزرگ طوفان الاقصی تشکر کرد.

وی از حضار خواست تا خاطرات مفتی قدس حاج امین الحسینی را به دلیل اندیشه های ارزشمندی که در آن وجود دارد و باید در نبرد از آنها استفاده مجدد کنیم، مطالعه کنند.

شیخ ماهر حمود، رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت نیز به نوبه خود گفت: این موضوع تحت حمایت پروردگار جهانیان است و اهداف آن با درک عمیق مبانی و مفاهیم قرآنی، اخلاص مقاومت و محور مقاومت برای ارائه بهترین ها محقق می شود.

شیخ حمود تاکید کرد: ترکیب فرهنگ عمومی جامع اسلامی که ممکن است به نوعی جنبش اخوان المسلمین نشانگر آن باشد و آگاهی سیاسی که انقلاب اسلامی ایران نشانگر آن است، طی قرن ها در تاریخ این امّت، چیزی مشابه آن رخ نداده است.

اسامه حمدان، از رهبران جنبش حماس نیز به نوبه خود گفت که قبل از وقوع طوفان، در ایجاد فرهنگ شکست و تسلیم رجزخوانی زیادی وجود داشت و تسلیم شدن در برابر اشغالگری و سلطه آمریکا نوعی امنیت، قلمداد می شد.

وی تاکید کرد: طوفان الاقصی موفق شد، مفاهیم فرهنگ مقاومت و پیروزی را دوباره احیا کند و اعتقاد به واقعیت آنچه مقاومت در مورد امکان پیروزی و شکست دشمن مطرح می کند را در امّـت تقویت کند.

حمدان در پایان گفت: ما در برابر فرصتی واقع بینانه برای یکسان سازی موضع با صبر و فداکاری قرار داریم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی میرزایی رئیس مرکز اندیشه اسلامی مصطفی (ص) گفت: انقلاب اسلامی ایران که به رهبری امام خمینی (رحمت الله علیه) بود، در تفکر، مفاهیم و تاریخ تجدید ساختار کرد و آن بینش فلسفی جدیدی است که امام خمینی (ره) در طول تاریخ طولانی از تأمل و فلسفه ورزی، آورنده آن بوده است.

وی با بیان اینکه طوفان الاقصی همه ظرفیت های منفی امّت را باطل و از بین برد، خواستار مطالعه دقیق آنچه قبل و بعد از طوفان الاقصی رخ داده است شد تا در مورد چگونگی دستیابی به آزادی سرزمین و مردم از چنگال سلطه استعمار درس عبرت بگیریم.

در پایان این همایش، بحث و تبادل نظر توسط تعداد زیادی از شرکت کنندگان، با تمرکز بر چگونگی توجه به ماهیت طوفان الاقصی و پیامدهای آن که کل جهان را تغییر داد، انجام شد و همچنین ایده های مختلف در جهت وحدت امّت ارائه شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha